Co budujesz? Wizerunek! cz. 1

Co budujesz? Wizerunek! cz. 1

Swoją przygodę z budowaniem wizerunku rozpoczęłam ponad dekadę temu kiedy podjęłam pracę w międzynarodowej korporacji, a moim zadaniem była szeroko pojęta współpraca z lekarzami.

Zauważyłam wtedy, że oprócz niezwykle cennej umiejętności kształtowania relacji istotną rolę w mojej pracy odgrywa to w jaki sposób jestem postrzegana. Z jednej strony

firma dla której pracowałam cieszyła się dobrą opinią, uznaniem i profesjonalizmem, a z drugiej miałam wrażenie pewnego braku spójności, czułam że można lepiej, bardziej profesjonalnie. Wszystko to sprawiało, że czułam się w tym układzie dość niewygodnie, zaczęłam więc szukać elementów do poprawy. I tak rozpoczęłam drogę z kształtowaniem wizerunku, a które z elementów wzięłam „pod lupę” opiszę w dalszej części artykułu.

Nawet jeśli temat tworzenia własnego wizerunku nie jest dla Ciebie interesujący, to i tak jesteś uczestniczką tej kreacji

 Dlaczego? Ponieważ tworzymy swój wizerunek zawsze i wszędzie czy tego chcemy czy nie. W tym miejscu powinnam wyjaśnić, że wizerunek to nie tylko to w jaki sposób się ubieramy, jak wyglądamy. Oczywiście sporo racji jest w powiedzeniu „jak Cię widzą – tak Cię piszą” i wygląd jest jednym z ważniejszych elementów, ale wizerunek to pojęcie znacznie szersze, bo składa się na niego kilka elementów, takich jak: komunikacja niewerbalna (mowa ciała, wygląd), komunikacja werbalna, wizerunek placówki w której pracujemy, mocne strony, detale. Wyjaśniając: nasz wizerunek jest wszystkim tym co myślą, jak odbierają i postrzegają nas inni, a nie to co myślimy sami o sobie. Przykładem niech będzie lekarz – dobry specjalista, z dużym doświadczeniem, ale niewchodzący w relacje, opryskliwy dla pacjentów. Zdarzyć się może, że lekarz ten jest postrzegany przez pacjentów w dwojaki sposób, jeden pacjent doceni jego doświadczenie i wyrazi pozytywną opinię o nim jako o „dobrym fachowcu”. Z kolei drugi pacjent zwracający uwagę na cechy miękkie i patrzący przez pryzmat podejścia do pacjenta, najprawdopodobniej wyrazi niezbyt pozytywną opinię iż lekarz ten jest niemiły, szorstki. Jedna osoba, a dwa wizerunki.

Ania Kaczyńska Alteratio Szkolenia