Dieta antynowotworowa co jeść by uchronić się przed chorobą 21 wieku.

Dieta antynowotworowa co jeść by uchronić się przed chorobą 21 wieku.

Ponad 80 proc. nowotworów to efekt złej diety i niezdrowego stylu życia – mówił dr David Servan-Schreiber, francuski neuropsychiatra, prowadzący m.in. terapię osób dotkniętych rakiem, zwolennik naturalnych metod walki z tą chorobą.

Przez siedzący tryb życia oraz jedzenia na wynos nie tylko pracujemy na otyłość ale i choroby nowotworowe. Produkty które przyczyniają się do rozwoju nowotworów to produkty pełne chemii,sztucznych substancji,barwników ,cholesterolu,cukru i soli. Dlatego powinieneś wyeliminować te produkty ze swojej codziennej diety.

Co jeść by uchronić się przed nowotworem?

Stawiaj na warzywa i owoce (najlepiej z upraw ekologicznych), świeżo wyciśnięte soki owocowo-warzywne,mięso dobrej jakości, oliwę, orzechy, produkty bogate w błonnik i w kwasy omega-3 (ryby, siemię lniane).

Produkty te przeciwdziałają stanom zapalnym, które przyczyniają się do rozwoju nowotworu, wzmacniają system odpornościowy i hamują rozwój zmutowanych komórek.

Produkty które działają najbardziej ochronnie to:

Kurkuma działa przeciwzapalnie,niszczy komórki nowotworowe oraz uruchamia proces ich samozniszczenia.

Pestki owocu granatu naukowcy dowiedli, że owoc granatu może zmniejszać ryzyko zachorowania na raka piersi. Zawarte w nim substancje, tzw. elagotaniny hamują rozwój komórek rakowych. Inne badania wykazały, że regularne picie soku z granatu (szklanka dziennie) spowalnia rozwój nowotworu prostaty o ponad 60 procent

Zielona herbata jest źródłem polifenoli – związków, które chronią przed działaniem wolnych rodników, winnych uszkodzeń w komórkach. Za najsilniejszą substancję czynną w zielonej herbacie uważa się EGCG (hamuje rozwój komórek rakowych). Badania wykazały, że to dzięki niej herbata ma właściwości obniżające ryzyko zachorowania na nowotwór prostaty, jajnika i jelita grubego.

Czosnek-naukowcy znaleźli w nim ok. 30 substancji o działaniu antynowotworowym. Najbardziej znaną jest allicyna (jej czosnek zawdzięcza charakterystyczny ostry zapach). Związek ten jest silnym przeciwutleniaczem, ma również silne właściwości antybakteryjne. Badania przeprowadzone w Chinach wykazały, że jedzenie surowego czosnku przynajmniej dwa razy w tygodniu może zmniejszyć ryzyko nowotworu płuc o ponad 40 proc. Pochodne siarki obecne w czosnku chronią również przed rakiem żołądka i jelita grubego.

Cebula-naukowcy wykazali, że substancje zawarte w cebuli, w tym związki siarki, zmniejszają ryzyko wystąpienia co najmniej dziewięciu typów nowotworów – m.in. piersi, macicy, żołądka, prostaty, nerek, gardła. Komentując włoskie badania, prof. Alicja Wolk z Instytutu Karolinska (szwedzki uniwersytet medyczny), przypuszcza, że antyrakowe działanie cebuli może być silniejsze niż czosnku.

text: Justyna Wichlińska Dietetyk/Trener Personalny