Idą upały… nie zapomnij o nawodnieniu organizmu!

Idą upały… nie zapomnij o nawodnieniu organizmu!

Woda jest bardzo ważnym składnikiem naszego organizmu, stanowi 50-70 proc. masy dorosłego człowieka, 75 proc. masy dziecka, a w przypadku noworodka nawet ponad 80 proc. Jeśli sięgasz po wodę, dopiero wtedy kiedy odczuwasz pragnienie, to Twój organizm zaczął się już odwadniać. Minimalne zapotrzebowanie na płyny możemy obliczyć poprzez pomnożenie wagi ciała przez 30 ml. 

Wartość ulega zmianie w zależności od płci, panującej wysokiej lub niskiej temperatury lub pracy w suchych, klimatyzowanych pomieszczeniach czy w czasie dużego wysiłku fizycznego.  Musimy obserwować organizm.

Ale czy ilość spożycia jest najważniejsza? Otóż nie koniecznie… skupiamy się na ilości,  ale równie ważne jest zwrócenie uwagi na częstotliwość i jakość spożywanych płynów.

Mamy pić często, po troszeczkę – tak dochodzi do nawadniania. Nasz organizm to pewien rodzaj gąbki ,która ma chłonąć płyny, nie przepuszczać.

Co pić? Woda jest najlepiej nawadniającym płynem. Polecane są również soki owocowe i warzywne, ale niedosładzane i bez żadnych słodzików. Możemy urozmaicać nawadnianie spożywając napoje mleczne typu: kefiry, jogurty pitne i ich połączenia z owocami. Zarówno koktajle, jak i soki najlepiej przygotowywać samemu – w domu i pić od razu, ponieważ z czasem tracą swoje właściwości antyoksydacyjne. Pamiętajmy też o zupach!

Kawa, mocna herbata, czy alkohol doprowadzają do odwodnienia więc ich nie nadużywamy.

Dlaczego taka różnorodność płynów do spożycia? Ponieważ nawadnianie organizmu to również dostarczenie niezbędnych składników mineralnych czy witamin. Dzięki takim kompozycjom komórki naszego organizmu działają prawidłowo, spełniając swoją funkcję. Woda odpowiada w organizmie między innymi za transport, oczyszczanie, utrzymanie temperatury ciała, jest składnikiem wielu płynów i narządów organizmu dlatego nie zapomnij o jej spożywaniu!

text: OdNowa Kamila Klimkiewicz Kamila Klimkiewicz