Uważaj na uważność

Uważaj na uważność

Wreszcie nastał czas urlopowy i przed oczami już mam wycieczkę, wymarzony odpoczynek, w końcu złapię oddech od tej pracy, która już od kilkunastu tygodni stała mi jak ość w gardle. Jeszcze tylko się spakuję, jeszcze tylko wsiądę w pociąg, samolot, samochód i już – ta wymarzona wolność, ten wymarzony odpoczynek.

Jeszcze tylko….   O Matko!!! Paszport nieważny. Jak mogłam to przeoczyć???? I co teraz?Znasz to?

Albo, już wybierasz się na ten kilkudniowy wypoczynek, na który tak długo czekałaś i już nawet jesteś w tym wyczekanym miejscu, ale obok ciebie zamieszkali nieznośni sąsiedzi, którzy hałasują i ty nie możesz odpocząć i ciągle wprowadzają się w stan białej gorączki?

Znasz to?

Albo, wyjechałaś, sąsiedzi są ok, pogoda jest ok, ale ty myślami ciągle w pracy i wracasz z odpoczynku zmęczona bardziej niż przed wyjazdem?. Wróćmy na chwilę do pierwszej sytuacji z nieważnym paszportem. Zastanów się, czy można było tego uniknąć? Co można było zrobić? Czego w tej sytuacji zabrakło?

A w tej sytuacji z sąsiadami, jak myślisz dlaczego tak szybko są w stanie doprowadzić cię do tego, by wyjazd uznać za nieudany? Czy cos może ci w tym pomóc?

I ostatnia rzecz. Co powoduje, że nie możesz się odłączyć od tego zawodowego kieratu? Co nie pozwala ci odpocząć? Co możesz z tym zrobić?

Najlepsze, co możesz w tej sytuacji dla siebie zrobić to BYĆ UWAŻNYM. Co to znaczy? Czy znaczy to to samo, co UWAGA jako znak ostrzegawczy? Czy UWAGA jako skupienie się na czymś?

W myśl tego o czym mówi filozofia Mindfullness jest to skupienie się, uważna obecność, pełnia obecności. Jest to szczególny rodzaj uważności skierowany na chwilę obecną, w pełni świadome i nieosądzające.

Mindfulness jest zarówno praktyką, jak i podejściem skierowanym na zewnątrz, czyli na innych ludzi, jak i na wewnątrz skierowanie na świadomość swojego ciała, swoich emocji).

Uważność jest skupieniem na tym, co aktualnie robimy, więc jeśli chcemy odpocząć w duchu uważności to skupmy się na tym, co aktualnie odczuwamy, jakie emocje się w nas pojawiają, jak nasze ciało reaguje, na sytuacje w której się jesteś, czy w ciele pojawiają się jakieś spięcia? Jak się z tym czujesz? Co słyszysz dokoła siebie? Czy jest to dla ciebie przyjemne? Jeżeli siedzisz, to poczuj ciężar swojego siedzącego ciała? Zauważ wszystko, co cię otacza. Jakie to jest? Co czujesz?

Pewnie pojawią się myśli, które do tej pory się pojawiały, czyli co w domu, co z dziećmi, jak w pracy sobie bez ciebie sobie poradzą. Wtedy wróć spokojnie do tego, co jest TU I TERAZ. Co słyszysz? Weź głęboki oddech.

Jak się czujesz?

A teraz przejdźmy do naszych irytujących sąsiadów.  Potrafią zepsuć miły czas prawda? I teraz zaproszę cie do przyjrzenia się tej samej sytuacji w wersji uważnej. Wyobraź sobie, że twoje wszystkie myśli, to takie spokojne jezioro. Ci sąsiedzi i ich zachowanie, to twoje myśli na temat tej sytuacji, to takie kamienie wrzucane do tego jeziora. Jak pewnie wiesz, jezioro po wrzuceniu do niego dość mocno kamieni bywa lekko wzburzone. Co możesz zatem zrobić, by wzburzenie ustało? Mieszać kijem, by postrącać te fale? Czy patrzeć spokojnie, aż fale same się wygładzą? Właściwą odpowiedzią jest ta druga. Bo jak pokazują ćwiczenia mindfullness- tylko spokojne przyglądanie się pojawiającym myślom, nawet tym gniewnym, jest w stanie przynieść nam ukojenie i być bardziej w zgodzie ze sobą i innymi ludźmi.

Mam nadzieję, że ta chwila uważności poświęcona tym kilku linijkom tekstu zaowocuje tym, ze w przyszłości nie zostawisz już kluczyków od auta w lodówce, a twój urlop będzie zawsze tym najlepszym. Powodzenia?

text: Dominika Stefańska –Instytut Psychologii Społecznej i Coachingu