Co jemy jesienią?

Co jemy jesienią?

Wraz z nadejściem jesieni zaczyna się sezon grypy i przeziębienia. Jednak nie taki diabeł straszny jak go malują, więc i jesienna aura nam nie straszna, gdy w naszej kuchni zagości kilka smakołyków i nie zapomnimy o ruchu na powietrzu.

Tak, dobrze czytacie, nawet jesienią gdy plucha na dworze nie powinniśmy zamykać się w czterech ścianach bo nasz organizm potrzebuję po lecie” uodpornić się” na tą zmianę. Dokona tego, jeżeli mu w tym pomożemy:)

fir-tree-honey-752145_12801. MIÓD- tak to nasz największy przyjaciel i najlepszy antybiotyk wszechczasów. Dostarcza naszemu organizmowi składników niezbędnych do mobilizacji układu odpornościowego jak aminokwasy, enzymy i mikroelementy. Działa antywirusowo i bakteriobójczo, chroni drogi oddechowe, łagodzi drapanie w gardle, rozgrzewa i regeneruje organizm. Profilaktycznie każdy z nas powinien zjadać łyżkę miodu dziennie a najlepiej rozpuścić ją w szklance letniej wody i dodać do niej sok z połówki cytryny. Mamy wtedy mieszankę wybuchową, działająco na nasz organizm lepiej niż niejeden suplement diety.

2. CZOSNEK- ten wspaniały lek antywirusowy pomorze nam lepiej niż niejedna tabletka. Zawarta w onion-627138_1280czosnku allicyna działa przeciwbakteryjnie i zabija wiele wirusów powodujących,
że nasz organizm woła o pomoc. Pokój go w plasterki i zjedz wieczorem na kanapce, zajadaj sie kiszonym z ogórków albo po prostu zjedz na surowo jak jabłko.

3. CEBULA- najlepsza koleżanka czosnku. Razem z nim zabija bakterie, wspomaga układ immunologiczny w produkcji przeciwciał. Zawarte w niej siarczki powstrzymują rozwój infekcji. Najlepiej jadaj ją na surowo, bo smażenie znacznie uszczupla jej arsenał bakteriobójczy.

4. NATKA PIETRUSZKI- bogate i pyszne źródło witaminy C, żelaza i witaminy A. Dodawaj ją do sosów, zup, sałatek, na kanapkę lub żuj (zabija zapach czosnku). Aby zachowała swoje właściwości należy spożywać ja na surowo bo wysoka temperatura je zniszczy. Witamina C ułatwia wchłanianie żelaza.

5. JOGURT, KEFIR, MAŚLANKA- fermentowane produkty mlecznie zawierają probiotyki, niezbędne dla naszego układu odpornościowego. Przez zawartość pałeczek kwasu mlekowego korzystnie wpływają na florę bakteryjną jelit. Pamiętaj by wybierać produkt naturalny, najlepiej bez cukru. Odpuść sobie pseudoowocowe jogurty – jak masz ochotę na jogurt owocowy to po prostu wkrój ulubiony owoc do jogurtu 🙂

pointed-cabbage-465067_12806. KISZONKI- czyli kiszone ogórki i kiszona kapusta(ale również buraki, dynia, jabłka)
to naturalne probiotyk, bo podczas kiszenia powstaje kwas mlekowy (tak ten sam, który znajduje sie w kefirze czy maślance), który oczyszcza organizm i wzmacnia jego system obronny.
Z uwagi na dużą zawartość soli (sól jest tutaj naturalnym konserwantem) należy je spożywać
z umiarem i na surowo. Kapuśniak czy ogórkowa juz nie maja tych dobrych właściwości, poza tym gotowanie wypłukuje witaminę C . Równie wartościowy jest sok z kiszonek, bo im dłużej coś kisimy tym więcej cennych składników znajduje sie w soku.

Oto kilka przepisów na najpopularniejsze wzmacniające mikstury

Syrop z czosnku i cytryny:

– Kilka główek czosnku (4-5)
– Kilka cytryn (4-5)
– Woda przegotowana (około 1 szklanki)
– Słoik

Czosnek obrać, zmiażdżyć, wrzucić do słoika. Wycisnąć sok z cytryny i zalać czosnek. Słoik odstawiamy na noc w ciemne i chłodne miejsce (np. lodówka). Nie odcedzamy. Codziennie pijemy 1 łyżeczkę. Przechowujemy w lodówce. Nadaje sie dla kilkulatków. Uważajmy

Syrop z cebuli:
Syrop jest bardzo łagodny dla organizmu, więc można go podawać już małym dzieciom po 1 roku życia.

– 2-3 cebule
– Łyżka cukru lub miodu
– Słoik

Cebule kroimy w kostkę lub piórka, układamy ciasno w słoiku. Zasypujemy cukrem lub dodajemy miodu. Zostawiamy w ciemnym miejscu na noc. Codziennie pijemy 2 łyżki

Woda z miodem i cytryną:
Bardzo prosta i pyszna metoda zwiększająca naszą odporność. Pita codziennie na czczo dodaje organizmowi sił i wpływa korzystnie na nasz system odpornościowy. Napój mogą pic zarówno mali jak i duzi. Najlepiej go przygotować wieczorem i odstawić na całą noc w pokojowej temperaturze. Wypić rano na czczo.

– Łyżka miodu
– Łyżka cytryny
– Szklanka przegotowanej wody w temperaturze pokojowej

Wode przygotowujemy wieczorem a pijemy rano na czczo. Wyciskamy sok z cytryny, dodajemy miód, zalewamy wodą. Mieszamy aż do rozpuszczenia sie miodu.

fresh-651772_1280

Na zdrowie!
Katarzyna Rostrygin
Doradca żywieniowy