Dynia – skarbnica witamin i składników mineralnych

Dynia – skarbnica witamin i składników mineralnych

Wiem  miało być o żywieniu i bieganiu, lecz zbliża się,  a w sumie już jest i chwile potrwa „5 minut” dyni. Dynia, dynia, dynia …. Lubicie ją ? bo ja uwielbiam wszelkie potrawy z niej.

Co takiego kryje w sobie to tak poczciwe i doceniane w chłodne dni warzywo? Dynia to roślina  jednoroczna z rodziny dyniowatych obejmujący około 20 gatunków.  Występująca w stanie dzikim w strefach klimatu gorącego i ciepłego Ameryki.

W Polsce spotykamy najczęściej 3 gatunki dyni: olbrzymią, piżmową i zwyczajną.

Wartości odżywcze dyni

Dynia to skarbnica witamin i składników mineralnych. Nie tylko miąższ ale także pestki dyni to samo dobro. Dynia jest bogata w :

  • Potas
  • Wapń
  • Fosfor
  • Magnez
  • Żelazo
  • Witaminy ( beta-karoten, E, B1, B2, C , PP, kwas foliowy, pantotenowy oraz błonnik i pektyny.

Dynia pomaga zachować zdrowy wygląd naszej cery, dba o nasze włosy, ale także staje do walki z cholesterolem frakcji LDL . Główne zadanie odgrywają tutaj pestki dyni a raczej zawarte w nich Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe , Żywice, aminokwasy (alanina, glicyna, kwas glutaminowy), fitosterole.

Te ostatnie pomagają w walce z schorzeniami prostaty u mężczyzn. Pestki dyni są także pomocne zarówno w profilaktyce i leczeniu stanów zapalnych skóry i błon śluzowych, łuszczeniu naskórka, wypadaniu włosów, w chorobach miażdżycowych. W dzisiejszych czasach tzw. „zły cholesterol”, miażdżyca są zmorą  dla człowieka, wynikającą najczęściej z czynników środowiskowych, niepoprawnego odżywiania. Dlatego czasami warto wrócić do takich małych przekąsek jak pestki dyni, które pomagają zapobiegać odkładaniu właśnie tej  frakcji cholesterolu.

Tokoferole zawarte  w dyni działają jako afrodyzjak.

Dla liczących kalorie 100g dyni to tylko 33kcal. Poza tym jest lekko strawna , u kobiet ciężarnych pomocna przy zwalczaniu mdłości i wymiotów. Dynia jest wdzięcznym warzywem mającym szerokie zastosowanie w kuchni, ponieważ możemy ją gotować, smażyć, piec, marynować. Powstawać z niej mogą przeróżne pyszności począwszy od dżemów, marmolad, konfitur, poza tym  kto nie jadł pysznych racuch, zupy krem z dyni. Przecież to przysłowiowe „niebo w …..”

text: Jmg-dietetyk Joanna Głuszyk