the-hand-1677136_1920

Dziecko asertywne – to znaczy dziecko jakie?

Świat oferuje aktualnie wiele pokus, wiele z nich jest niedozwolonych, inne są ryzykowne, inne po prostu mogą być niekorzystne dla naszych pociech.

Jak sprawić, by nasze dziecko było asertywne i potrafiło podjąć właściwą decyzję w sytuacjach, w których jest do czegoś na przykład namawiane?

Aby się jednak móc nad tym pochylić zdefiniujmy termin asertywność. Asertywność to postawa, w której potrafimy, niezależnie czy dorosły czy dziecko wyrazić swoje zdanie i za pomocą argumentów wykazać że jest ono słuszne. Zachowania asertywne pomagają w każdej sytuacji w naszym codziennym życiu – w szkole, domu, na imprezie rodzinnej. Zacznijmy od tego , że warunkiem koniecznym jest świadomość własnej wartości i istotność postrzegania świata i poglądów. Asertywność polega na informowaniu innych o swoich potrzebach i oczekiwaniach – np. chęć zabawy.

A więc jak możemy poznać dziecko asertywne?

To dziecko które będzie umiało sprzeciwić się swoim kolegom, rówieśnikom, kiedy uzna, że nie chce godzić się na coś, co jest sprzeczne z nim samym. To dziecko, które nie ulegnie presji większości, to dziecko, które wie co jest dla niego dobre, korzystne, rozważa wszelkie za i przeciw i podejmie racjonalną, możliwie najlepszą dla niego decyzję. To dziecko, które zna wartości takie jak szacunek, przyjaźń, równość i odmienność, utożsamia się z nimi. To wreszcie dziecko pewne siebie, swoich przekonań i wartości

Jak się tego nauczyć? Jak my rodzice możemy wychować asertywne dziecko? W pierwszym roku życia dziecka – winniśmy tulić je, głaskać i komplementować, co buduje poczucie własnej wartości naszego malca. W kolejnym etapie należy ustanawiać w domu pewne normy, a także wprowadzać zasady i reguły, które winniśmy konsekwentnie egzekwować, co zapewni dziecku poczucie bezpieczeństwa.

Ważne jest również, aby uczyć dziecko mówić o emocjach, o własnym samopoczuciu w danej sytuacji. A także oceniać sytuacje. Ale uwaga – oceniamy konkretne sytuacje czy zachowania i ich możliwe konsekwencje, ale nigdy dziecko. Czyli musimy pracować  nad tym, by oceniać daną sytuację, a nie osobę – dziecko), która odgrywa pewną rolę w danej sytuacji.

Co bardzo ważne – pozwalajmy dziecku na określone zachowania…

na swobodne wypowiedzi, uczulając jednocześnie, że wypowiedzi te nie powinny być krzywdzące dla innych. Pamiętajmy, że dziecko ma prawo do

  • dokonywania wyborów (choćby wybory dotyczyły koloru skarpetek, które dziecko chce założyć),
  • posiadania własnego zdania i wyrażania go,
  • mówienia o swoich potrzebach i oczekiwaniach,
  • odmawiania,
  • popełniania błędów (i ponoszenia konsekwencji tych błędów),
  • mówienia NIE,
  • wyrażania uczuć,
  • czucia się potrzebnym.

My jako rodzice pracujmy nad tym by uświadomić naszym pociechom że odmawianie i nie zgadzanie się z nami, nie wpływa na nasze relacje i nie powoduje odrzucenia. Nadal je kochamy chociaż mamy odmienne zdanie na dany temat.

Text: Monika Wengelewska, pedagog, współwłaścicielka WENDO Opieka dla Dzieci i Seniorów

UDOSTĘPNIJ TEN WPIS

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej.