jedzenie wigilia

BOŻE NARODZENIE – JAK PRZETRWAĆ ŚWIĘTA?

Święta Bożego Narodzenia w tradycji chrześcijańskiej czas upamiętniający narodziny Jezusa Chrystusa. Są obchodzone od setek lat. Sprzyjało to powstawaniu rozmaitym tradycją świątecznym, wigilijnym potrawom, kolędom, spotkaniom. W tradycji chrześcijańskiej zasiadano do stołu gdy na niebie zabłysła pierwsza gwiazdka. Nazwa wigilia pochodzi od łacińskiego słowa „vigiiare” Te chrześcijańskie święto łączy w sobie wiele tradycji pogańskich różnych wierzeń i kultur.
Wg tradycji do wieczerzy powinno zasiadać 12 osób. Zaczynała się ona wspólną modlitwą, opłatkiem i życzeniami oraz
rozpakowywaniem prezentów.

Wigilia to także czas jedzenia

Często przy suto zastawionym stole. Nieodzowne potrawy jakie można było znaleźć na stołach niegdyś, dziś także
tradycyjnie pojawiają się na naszych wigilijnych stołach. Jednym z takich produktów jest mak- symbol snu jak również łączności z innym światem.

12 potraw wigilijnych najczęściej królujących na stołach

  • zupa grzybowa
  • barszcz z uszkami
  • karp w różnych postaciach
  • groch z kapustą
  • pierogi z kapustą i grzybami
  • bigos
  • śledzie na różne sposoby
  • makowiec
  • kompot z suszu
  • kutia
  • sernik
  • kluski z makiem

Każda z tych potraw raczej nie należy do lekkostrawnych. Będąc na redukcji lub po prostu z obawy przed zjedzeniem dużych ilości w/w potraw przysparzamy sobie nie lada problemów a nie potrzebnie. Wystarczy dbać o przestrzeganie kilku zasad aby nie kojarzyć Świąt z dolegliwościami ze strony układu pokarmowego. Należą do nich przede wszystkim:

REGULARNOSĆ SPOŻYWANIA POSIŁKÓW

Dla mnie podstawa od której nawet w święta nie powinno się odchodzić!!! Nie czekaj cały dzień na tą Wigilijną kolację . Spowoduje to u Ciebie niepohamowaną chęć jedzenia i jedzenia co jest równoznaczne z niekontrolowanym objadaniem się a najgorsze jest to, że przestaniesz w momencie kiedy już nawet oczy nie będą chciały. Strach pomyśleć ile kalorii właśnie powędrowało do Twojego wnętrza . Ups pewnie zaraz się zaczną wyrzuty sumienia i bóle brzucha , pewnie jakieś wzdęcia itp. Tylko nie zwalaj tego na gluten.

Stół wigilijny to tak naprawdę test dla Ciebie. Tutaj zaczyna się sprawdzanie Twoje woli . Jeśli potrzebujesz kartki to bierz i sporządź sama ze sobą umowę o tym ile posiłków zjesz w ten dzień i dwa dni następne świąteczne. Jeśli kontrolna wizyta po świętach Ciebie nie zmobilizuje to musisz zawrzeć kontrakt sama ze sobą.

  • Nie podjadaj . Skoro umiesz wytrzymać w okresie poza świątecznym bez podjadania to czemu robisz to teraz? .
  • Nie wybieraj największego talerza, na który będziesz nakładać posiłki. Na mniejszym talerzu jest szansa iż nałożysz mniej jedzenia.
  • Nałóż jedzenia na 1-2 kęsy nie więcej, przecież nie zjesz wszystkich posiłków w pełnych porcjach.
  • Smakuj potrawy, których na co dzień nie ma w trakcie posiłków, a jeśli jesteś w gościach próbuj to czego nie miałeś/aś okazji próbować
  • Pamiętaj o wodzie na czczo z rana ale także o wodzie pomiędzy posiłkami. Do 20-30min przed posiłkiem. NIE POPYCHAJ JEDZENIA NAPOJAMI. GWARANTUJE ŻE PROCES TRAWIENIA BĘDZIE SIĘ BUNTOWAŁ PRZECIWKO TAKIEJ TAKTYCE
  • Odejdź od tego stołu wreszcie . Czas na spacer. Pozwól swojemu żołądkowi odpocząć. Jeśli masz ochotę zrób swój trening a jeśli masz wolne po prostu wyjdź na spacer, szybki marsz
  • Jeśli uczestniczysz w przygotowaniu posiłków a jest możliwość „obcięcia kaloryczności „ potrawy to zrób to
  • Nakładaj tyle ile wiesz że możesz sobie pozwolić zjeść przy tak suto zastawionym stole
  • Naucz się odmawiać „nie dziękuję, czuję się najedzony, może po spacerze spróbuje”
  • Alkohol- hmmm wiesz, że to puste kalorie to po pierwsze a po drugie alkohol sprzyja podjadaniu. Jeśli nie chcesz spożywać alkoholu to nie rób tego tylko dlatego ze prawie Tobie nalewają do gardła. Nie to znaczy nie i basta. Trzeba to uszanować, lecz jeśli jednak on będzie nie podjadaj przy spożywaniu

Ja natomiast w swoim imieniu życzę wszystkim zdrowych, spokojnych w gronie rodziny i przyjaciół Świąt Bożego Narodzenia oraz Szczęśliwego Nowego Roku, aby każdy człowiek mógł usiąść do stołu, cieszyć się zdrowiem i przebywaniem w gronie najbliższych.

JMG Joanna Głuszyk psychodietetyk dietetyk bariatryczny

UDOSTĘPNIJ TEN WPIS

Share on facebook
Share on twitter

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej.