coffee-1693727_1920

Jaki jest Twój styl jedzenia? – czy zastanawiałaś/eś się nad tym

    Jedzenie kojarzy się z systematyczną czynnością  o charakterze nagradzającym, co jest niczym innym, jak  utrwaleniem  w tym  zakresie  stałych  wzorców.

Składają  się  na nie: rodzaj wybieranej żywności,  to  jakie  emocje  nam towarzysza  jak  i zachowania.  Całościowy  obraz natomiast decyduje  często masę ciała oraz ryzyko z tym wiązane  niedowagi czy też nadmiaru masy  ciała.

Przychodząc  na ten świat  oraz  w trakcie  okresu kształtowania się wielu nawyków  wykazujemy indywidualne biologicznie zdeterminowane dyspozycje, które mogą  kształtować późniejsze predyspozycje  do sposobu, stylu  zaspakajania  potrzeby odżywiania.  Nie  zawsze  style  odżywiania są tymi poprawnymi, które miałyby pozytywny wpływ  na sposób  odżywiania.

Stąd w psychodietetyce  rozróżnia   się  kilka stylów, dzieląc je na  tzw. 

– style  normalne 

– style  problemowe.

Style normalne   bazują  na utrwalonych schematach  mających powiązanie  z  odżywianiem się  u danej  osoby, np. co jada?,  gdzie  jada,  w jakich godzinach?  Itp.

W stylach  normalnych  istnieje  podział  na   kilka  innych, z których każdy charakteryzuje  się  swoistymi dla siebie cechami.

Styl punktowy jedzenia  może  świadczyć   o jedzeniu  dokładnie  zdefiniowanym, np. pojęcie  obiadu: mięso, ziemniaki, surówka. W przeciwieństwie do stylu  przedziałowego, w którym  odbiorca  jedzenia jest  słabo ukierunkowany ,co i  gdzie  je  jest  mało istotne.  

Styl dolny inaczej określany jako wisceralny jest  spotykany często  u osób  unikających   lub  przeciwnie wręcz  zaspokających uczucie  głodu  czy sytości.

Jeśli jednak  nie  jesteś żadnym  z tych stylów a  potrafisz  czerpać olbrzymią przyjemność  ze  smaku, widoku lub też  czując zapach, być  może  pisany  jest Tobie  styl górny określany zmysłowym .

Do poprawnych styli zalicza się rytmiczny  oraz  nierytmiczny. Jak  same  określenia  ich wskazują  w jednym z nich  nie ma problemu z regularnością  posiłków,  natomiast styl nierytmiczny,  to taki styl,  kiedy jemy czasami dużo, czasami  mało , nie  pilnujemy odstępów,  jemy w momencie  poczucia  głodu.   Nie  ma tutaj  reguły, czy jest to osoba  otyła  czy też szczupła. 

Nieregularność  często  podyktowana  jest  zmienną dostępnością pokarmu w danym momencie.  W  konsekwencji  ciągła  nieregularność  w  odżywianiu prowadzi jednak do negatywnych skutków w postaci: nadwagi, otyłości, insulinooporności. 

O stylach niepoprawnych w  kolejnym artykule.

Zróżnicowane  style  jedzenia  określają rytm posiłków ,  rodzaj  posiłków,  sposób przyrządzania, konsumpcji,  co będzie  dla nas do  zaakceptowania a co nie.

Mgr inż. Głuszyk  Joanna  dietetyk,  instruktor  nordic- walking

UDOSTĘPNIJ TEN WPIS

Share on facebook
Share on twitter

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej.