Marketing usług medycznych cz.4

Cena stanowi dość istotny czynnik wpływający na decyzję o zakupie usługi, dlatego warto rozważnie podejść do tego parametru. Ustalając cenę trzeba pamiętać o determinantach takich jak: jakość obsługi, reputacja lekarza, ilość i „jakość” konkurencji, zasobność portfela potencjalnych pacjentów, ceny oferowane przez najbliższą konkurencję czy koszty prowadzenia gabinetu.

Osobiście na rynku usług medycznych rzadko polecam zastosowanie strategii cenowych: skimmingu oraz strategii penetracji. Pierwsza z nich – skimming polega na maksymalizacji dochodów w krótkim czasie poprzez zastosowanie wysokich cen. Tym samym z usług skorzystają najzamożniejsi pacjenci, a lekarz zbierze śmietankę w postaci wysokiego zysku. Strategia penetracji polega na specjalnym ustaleniu ceny na poziomie dużo niższym aniżeli ceny konkurencji po to, aby wywołać wzrost popytu i pozyskać dużą liczbę pacjentów.  Obie te strategie cenowe mogą mieć konsekwencje w wizerunku lekarza oraz dalszej rentowności gabinetu, dlatego powinny być stosowane w uzasadnionych przypadkach. Najlepszą i najczęściej stosowaną strategią cenową jest ta, gdzie wysokość ceny ustalana jest mniej więcej na poziomie cen konkurencji, ponieważ zmniejsza prawdopodobieństwo błędu oraz ryzyko tak zwanej wojny cenowej.

 Dystrybucja to szereg czynności związanych z przestrzenią, czasem, ilością czy asortymentem. Głównym jej celem jest to, aby można było świadczyć usługę we właściwym miejscu o właściwym czasie i we właściwej formie. W mojej opinii kiedy pracujemy nad dystrybucją, należy rozważyć przede wszystkim miejsce gdzie ma powstać gabinet. Klienci – pacjenci oczekują, że zaspokoją swoją potrzebę blisko swojego miejsca zamieszkania czy miejsca pracy, aby zminimalizować czas dojazdu. Należy wziąć pod uwagę czy do gabinetu da się dojechać autem nie błądząc między blokami oraz to czy znajdzie się miejsca do zaparkowania. Jeśli jednak pacjenci nie są zmotoryzowani to czy gabinet będzie znajdował się w pobliżu węzła komunikacji. Brak miejsc parkingowych, duża odległość od autobusu czy tramwaju będą raczej zniechęcały pacjentów do wizyt w gabinecie. Planując otwarcie nowego gabinetu warto zasięgnąć informacji o liczbie ludności i gospodarstw domowych oraz ich rozwojowości, wieku, czynnikach ekonomicznych czy o ilości i działaniach konkurencji.

Alteratio Anna Kaczyńska