Marketing usług medycznych cz. 5

Promocja jest to forma komunikacji z klientami – pacjentami, mająca na celu zachęcenie, pokazanie korzyści płynących z nabycia, czyli kreowanie popytu na usługi albo przezwyciężanie oporów, zmiana przyzwyczajeń, które ten popyt hamują.

I dopiero w obszarze promocji pojawia się wspomniana już wcześniej reklama. Można w obszarze promocji mówić również o sponsoringu, sprzedaży osobistej usług w gabinecie podczas rozmowy z pacjentem czy o reklamie zewnętrznej.

W każdej – nie tylko medycznej – działalności usługowej  bardzo ważnymi, a nawet kluczowymi podmiotami są pracownicy. Podstawą funkcjonowania na tym rynku są kwalifikacje merytoryczne, tak zwane „kompetencje twarde”, których nabywa się na studiach i później podczas pracy zawodowej, na kursach, itp. Warto pamiętać, że obok kompetencji twardych równie ważne są kompetencje „miękkie”, związane z osobistym zaangażowaniem, okazywaniem empatii, entuzjazmu i komunikacją z pacjentami. Pracownicy gabinetu (lekarz, pielęgniarka, asystentka, recepcjonistka) codziennie tworzą wizerunek gabinetu w oczach pacjentów. To oni spotykają się z nimi na co dzień  i dlatego tak ważne jest aby poznali ich oczekiwania, ponieważ pozwoli to na dopasowanie wymienionych wcześniej elementów marketingu mix do ich potrzeb.

O marketingu usług medycznych można napisać naprawdę wiele artykułów. Jak sami Państwo przeczytaliście, marketing to nie tylko reklama, ale szereg innych elementów o których warto pamiętać zarówno prowadząc jak i planując założenie własnej działalności. Zachęcam więc do zgłębiania tematu marketingu w drodze do poprawy rentowności  Waszych placówek.

tekst: Alteratio Anna Kaczyńska