agaricus-1530761_1920

Sezon jesienny

Okres letni, słoneczny za nami. W tym  właśnie czasie mogliśmy łapać promienie słoneczne, co sprzyjało wytwarzaniu  witaminy D, określaną  jako witamina słońca.

Przed nami sezon jesienno-zimowy, czas, kiedy dzień jest coraz krótszy, a ubrania wierzchnie cieplejsze.  

W codziennej praktyce, wśród swoich  pacjentów spotykam się z niedoborami sięgającymi nawet poważnego deficytu. Czy taki  organizm będzie funkcjonował prawidłowo? Nie sądzę. Przeprowadzając  wywiad zadaję pytanie o samopoczucie i kiedy słyszę słowa” czuję wieczne zmęczenie, ospałość, częściej się podziębiam, zapala się w mojej głowie kontrolka.

Niedobory ? 

Zdyscyplinowany pacjent wykona badania. Wtedy też odkrywane są karty. Niedobory wit D, to częsty problem populacji umiarkowanej  szerokości geograficznej. Dlaczego jest ona tak istotna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu?

Poniżej podaję kilka powodów:

  • Zwiększenie odporności
  • Regulacja procesów wchłaniania wapnia
  • Pogorszenie samopoczucia, obniżony nastrój, stany depresyjne
  • Rozdrażnienie, gorszy sen
  • Zapewnia odpowiednie wchłanianie wapnia i fosforu w diecie
  • Okres zimowy to czas zwiększonego apetytu i być może nadmiaru kg.

Prawidłowe stężenie wit.D zmniejsza uczucie głodu

  • Kanadyjscy naukowcy udowodnili że niewystarczające zapotrzebowanie na tą witaminę zwiększa ryzyko zachorowania na nowotwory. Największe zależności zaobserwowano przy raku jelita grubego i raku piersi.
  • Nieprawidłowy poziom witaminy D wpływa również na metabolizm węglowodanów i tłuszczy. Od witaminy D jest zależne prawidłowe wydzielanie i wykorzystywanie insuliny. Co ważne dla cukrzyków jej niedobór przyczynia się do obojętności komórek organizmu na insulinę czyli Insulinooporność  oraz wzrost stężenia trójglicerydów i cholesterolu.

W jakich produktach należy szukać witaminy D

W poniższych produktach możemy szukać witaminy D:

  • tran – 12000 .U. /100g
  • śledź- 104 0 I.U/100g
  • łosoś- 680 I.U./100g
  • sardynki – 440 I.U./100g
  • poza tym: pieczarki, sardynki.
  • nabiał pochodzący od krów karmionych w okresie letnim na zielonych pastwiskach

Pamiętajmy że lepiej jest zapobiegać niż leczyć. Dbajmy o ruch na świeżym powietrzu, o jakość naszego pożywienia a także o suplementację witaminą D po uprzednim oznaczeniu poziomu w krwi.    

Mgr inż. Dietetyk Joanna Głuszyk – trener NW 

UDOSTĘPNIJ TEN WPIS

Share on facebook
Share on twitter

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej.