Stretching. Warto czy szkoda czasu?

W pogoni za wyglądem jak z okładek kolorowych magazynów szturmujemy kluby fitness, wybierając treningi siłowe albo rozliczne propozycje zajęć grupowych.Brak automatycznego tekstu alternatywnego.

Często kierując się tym czy z treningu wyjdziemy na czworaka i zlani potem, w ogóle nie myśląc o tym czy taka forma aktywności fizycznej w ogóle jest dla nas. W tle maluje się Sylwester, a tuż przed nim Świąteczna kolacja i ta nieodparta chęć wyglądania w sukience lepiej niż bratowa;)

Kto by tam zostawał na końcu zajęć na rozciąganiu, pędzimy na siłownie żeby jeszcze mocniej i szybciej zgubić nagromadzone zapasy. A stretching, co to
w ogóle za forma aktywności, obiegowa opinia mówi, że to zajęcia dla tych mniej sprawnych, którzy przychodzą do klubu żeby się nie zmęczyć. Ja też kiedyś będąc po drugiej stronie sali, jako klient myślałam, po co się rozciągać, po co tracić czas. Lepiej robić serie na maszynach. Teraz z perspektywy instruktora z kilkuletnim doświadczeniem wiem, a właściwie mam głębokie przekonanie, że taka forma aktywności jak stretching jest naszym mięśniom bardzo potrzebna.

Stretching to jedna ze skuteczniejszych metod poprawienia sprawności ruchowej. Prawidłowe rozciąganie zapobiega kontuzjom, zwiększa mobilność stawów, przyspiesza regenerację po treningu. Dzięki ćwiczeniom rozciągającym zniwelujesz zakwasy i potreningowe bóle mięśni. Poza tym Twoje mięśnie będą bardziej odporne na urazy mechaniczne i kontuzje oraz ładnie się wysmuklą. Trening stretchingowy jest rekomendowany osobom, które skarżą się na dolegliwości bólowe stawów i mięśni. Tym treningiem powinny zainteresować się zwłaszcza osoby, które borykają się ze sztywnością i bólem karku, te, które prowadzą siedzący tryb życia, a także zwolennicy siłowni. Ostatniej grupie miłośników sportu ćwiczenia rozciągające pomogą uelastycznić mięśnie, z kolei osobom, które mają siedzącą pracę, stretching pomoże w obliczu zdrętwiałych na skutek długotrwałej pozycji siedzącej mięśni. Jeżeli będziemy regularnie praktykować ćwiczenia rozciągające, zaobserwujemy szereg korzystnych zmian. Stretching bowiem:

  • ujędrnia sylwetkę, nie generując nadmiernie tkanki mięśniowej,
  • obniża poziom stresu i rozluźnia mięśnie,
  • poprawia krążenie, dzięki czemu ryzyko wystąpienia zakwasów maleje,
  • poprawia koordynację ciała, zwiększając ruchomość stawów,
  • zwiększa elastyczność mięśni.

Efektywny trening stretchingowy to taki, który przeprowadzamy minimum 3 razy w tygodniu. W trakcie ćwiczeń należy regularnie i swobodnie oddychać. Ponadto należy pamiętać, żeby przed treningiem przeprowadzić rozgrzewkę.

Jeśli nadal macie wątpliwości czy ten trening jest Wam potrzebny po prostu się na niego wybierzcie.

Joanna Strzałka Złotkowska Be Fit Mom – Szczecin