stomach-3532098_1920

Style jedzenia cd.

Ostatnim  tematem  mojego artykułu w Kobietowo .pl były  style  jedzenia.  Skupiłam się tylko na  normalnych stylach jedzenia.   Tym  razem, pragnę się skupić  na problemowych stylach.  Są  one powiązane przeważnie z zaburzeniami  regulacji  jedzenia  a głównie  z  odczuciem  głodu lub sytości.  Ten styl  odżywiania  często  jest  skorelowany z  problemem  nadwagi lub/i otyłości.

W  momencie, gdy jedzenie  jest  podporządkowane regulacji emocjom , lub  w momencie  gdy  tak  mocno   ograniczamy jedzenie, tłumiąc  pojawiające się  doznanie –  możemy  mówić   o zaburzeniach,  które  nie  pozwala  nam  prawidłowo  zinterpretować  uczucie  głodu  lub  sytości. 

W  kontekście  problemów z  przejadaniem  się lub  restrykcyjnym  ograniczaniu  jedzenia, wyodrębniono cztery problemowe style  jedzenia:  emocjonalny, zewnętrzny, restrykcyjny jak  również niekontrolowany.  Efektem takich zachowań  jest  spożywanie zazwyczaj wysokokalorycznych przekąsek.

W swoim  życiu nie raz zdarzyło  się nam  być pod wpływem emocji negatywnych. W dzisiejszych czasach coraz  łatwiej  o nie.   Przeżywamy lęki, stres, frustracje,  gniew, złość. To  wszystko  prowadzi  po  częstsze sięganie  po  jedzenie, które  w  obliczu  złych emocji  staje  się  dla nas  ukojeniem, pocieszeniem, nagrodą. 

Droga  donikąd. W  literaturze  określane  jako jedzenie emocjonalne.  To utrwalona  praktyka   spożywania  nadmiernej  ilości  pokarmu   w  odpowiedzi  na  negatywne emocje i stres.

Stan  emocjonalny jest  tym czynnikiem  napędowym  do rozpoczęcia jedzenia. Osoba taka nie rozpoznaje  ani  uczucia  głodu  ani sytości.  Najważniejszym jest obniżyć  napięcie,  oddalić  złe myśli ,stres. 

Jak  to  się dzieje, że  jedni jedzą  w trakcie stresu, a  inni wręcz  przeciwnie  nie  są  w  stanie  nic  przełknąć. Jak  to wytłumaczyć.  Otóż jest  to dość  proste.  Niechęć  do jedzenia w stresie  jest  naturalną reakcją  na stresową  sytuację. W  takich chwilach jesteśmy gotowi  do  ucieczki, walki a  to  z kolei  nie stawia  jedzenia  jako priorytet.  Raczej  o nim zapominamy.  Natomiast  są  jednostki u których dochodzi do rozregulowania kompetencji  metabolicznej –  co  z kolei  powodować może nasilenie uczucia głodu  a tym  samym uleganiu temu. 

Emocjonalni  zjadacze to osoby, które wykazują przeciętnie wysoką   tendencję do sięgania po  tzw. śmieciowe  lub pocieszające  jedzenie. 

Styl zewnętrzny 

Osoby, których  sposób odżywiania  jest  bliski temu właśnie  stylowi charakteryzuje  kierowanie  się   wskazówkami, sygnałami   obecnymi wokół  danej  osoby . Niejednokrotnie  sama  obecność  w  otoczeniu pożywienia  lub bodźce  o różnej modalności zmysłowej skłaniają  do  sięgania po jedzenie. 

Zewnętrzny  styl  jedzenia wykazuje  korelację  ze  spożywaniem  nadmiernej  ilości pożywienia,  z BMI  często  poza granicami normy.

Styl restrykcyjny

Określany  jako tendencja do chronicznego, nagminnego powstrzymywania  się  od  jedzenia,  dostarczając do swojego  organizmu w rezultacie zbyt mało w stosunku do zapotrzebowania  energetycznego energii.

Zachowanie  takie  wywiera  znaczny wpływ na  procesy  neurologiczne  oraz psychiczne  osoby  obarczonej takim stylem  odżywiania.  Wyobraź  sobie  siebie   pilnującej  każdego  kęsa  wkładanego do jamy ustnej,  skrupulatnie liczącej  każdą kalorię.   Nagle   pojawia  się gorszy dzień,  otaczają Ciebie złe  emocje – co się zadzieje? Sięgasz  po  pożywienie, najczęściej  o wysokiej kaloryczności   lub wysokiej  zawartości tłuszczu. 

Niekontrolowany styl jedzenia  – kolejny, który wykazuje  dodatni związek  z  masą  ciała wg BMI.  Spożywanie  większych  ilości pożywienia niż  zalecana norma   plus  brak  nad  tym  kontroli to ogólnie  przyjęta  definicja  charakteryzująca  ten  styl.

Kiedy  już  masz przed sobą omówione kolejne  style,  czy  postrzegasz siebie  w którymś z nich,  czy faktycznie  emocje dyktują Tobie  jak  mają  wyglądać  Twoje  posiłki?

Problemowe  style jedzenie są dość  stabilne   i wymagają  treningu, edukacji  jak  również  pomocy  psychologicznej.

Mgr  inż. Dietetyk  Głuszyk Joanna  –  trener Nordic Walking

UDOSTĘPNIJ TEN WPIS

Share on facebook
Share on twitter

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej.