JMG

Znaczenie diety w Zespole Downa

Zespół Downa to zespół wad wrodzonych, które wywołane zostają przez nieprawidłową liczbą chromosomów. Charakteryzuje się m.in. niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim lub średnim oraz cechami dysmorfii, czyli zmian w wyglądzie


Oprócz tego w przebiegu choroby występuje szereg zaburzeń w budowie i funkcjonowaniu organizmu. Osoby dotknięte zespołem Downa mają charakterystyczne fałdy nad powiekami, które sprawiają, że można je łatwo rozpoznać. Choroba zawdzięcza swoją nazwę odkrywcy, lekarz John Langdon Down zidentyfikował ją w 1862 roku.

Co powoduje otyłość u osób z zespołem Downa?
Dzieci z Zespołem Downa często są otyłe, nie z własnej winy, lecz w wyniku często zaburzeń metabolicznych wskutek braku równowagi hormonalnej najczęściej związanych z niedoczynnością tarczycy. Jak wiemy wiąże się ona z występowaniem nadwagi. O nadwadze mówimy wtedy gdy BMI > 25 kg/m2, natomiast otyłość jest obserwowana bardzo często u dzieci w wieku 3-4lat przy czym waga urodzeniowa tych dzieci jest niska.


Na co powinni zwrócić uwagę rodzice w diecie swoich dzieci?

Otóż kilka zasad, których powinno się przestrzegać:
• eliminacja słodyczy
• eliminacja produktów bogatych w tłuszcze nasycone (parówki, kiełbasy, żółte sery
pełnotłuste, jedzenie typu fast food)
• półprodukty, żywność mocno przetworzona, substancje oraz dodatki sztuczne, poprawiające smak i sztuczne barwniki.
Bardzo ważną rolę w żywieniu dzieci dotkniętych trisomią 21 odgrywają naturalne antyoksydanty określane inaczej p/utleniaczami. Ich zadaniem w naszych organizmach jest usuwanie nadmiaru wolnych rodników, które błądzą. W przypadku dzieci z tym zespołem, gdzie dochodzi do silnego stresu oksydacyjnego wskutek złego funkcjonowania mitochondriów i enzymów oksydacyjnych. Dieta bogata w naturalne antyoksydanty nabiera podwójnego znaczenia. Do naturalnych antyoksydantów zaliczamy witaminę A,C, E.
Witamina E
Największe znaczenie dla człowieka ma α-tokoferol. Dostarcza on składników odżywczych do komórek, wzmacnia ścianę naczyń krwionośnych i broni nasze czerwone krwinki prze przedwczesnym rozpadem. Zapotrzebowanie człowieka wynosi 8–13 mg na dobę.
Witamina E spotykamy w olejach roślinnych (sojowy, kukurydziany, słonecznikowy, olej z orzechów, olej rzepakowy), margaryna, migdały, marchewka, jajka (żółtko), kiełki roślin, mąka pełnoziarnista, zielona warzywa( brukselka, brokuły).

Witamina A
Znajdziemy ją w produktach zarówno pochodzenia roślinnego jak i zwierzęcego. W roślinach znajdziemy ją w postaci karotenoidów w postaci prowitaminy A. Żywność pochodzenia zwierzęcego jest źródłem retinolu
Do najbogatszego źródła naturalnej witaminy A należy tran rybi , poza tym wątroba i podroby, bataty (słodkie ziemniaki) , marchew , najwspanialszy jarmuż , szpinak, dynia.


Witamina C – kwas askorbinowy
Jest jednym z najważniejszych antyoksydantów aktywnych, który bierze również udział w regeneracji i innych p/utleniaczy. Jej zasługi dla organizmu są bardzo ważne m.in. poprawia nam nasza odporność, , przyspiesza gojenie i regeneracje ran, chroni przed nowotworami,
wyłapuje te wolne zabłąkane rodniki ,poprawia przyswajanie żelaza, bierze udział w regeneracji witaminy E. Samo dobro. Najwięcej witaminy C znajdziemy w owocach róży, czarnej porzeczki, natce pietruszki, jarmużu, szpinaku. Pamiętać należy aby dieta dziecka była dostosowana do jego indywidualnych potrzeb, odpowiednio zbilansowana co do zapotrzebowania kalorycznego, bogata w warzywa i owoce bogate witaminę C i beta-karoten. Nie zapominajmy o zdrowych tłuszczach DHA –
nienasyconych kwasów omega 3. Zastąpmy czerwone mięso rybami morskimi. Oliwa z oliwek, zamiast tłuszcze typu trans, orzechy włoskie jako zdrowa przegryzka zamiast niezdrowych chipsów.

tekst: mgr inż.  Jmg-dietetyk Joanna Głuszyk  dietetyk, instruktor nordic walking

UDOSTĘPNIJ TEN WPIS

Share on facebook
Share on twitter

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej.