Zwiększ moc swojego umysłu

Jak możemy zwiększyć wydajność swojego umysłu?. Wielu z Was zapewne zaświta w głowach myśl: im więcej pracuję, tym bardziej jestem wydajny. Nie do końca tak jest – pracując zbyt intensywnie narażamy się na zmęczenie, wypalenie, niechęć do wykonywania swojej pracy zawodowej. Co zrobić zatem aby nam się chciało chcieć?

Niechęć do pracy, brak pomysłów na nowe plany, nadwaga – bo przecież jak już siądę to już siedzę przy tym szklanym ekranie.

Czy jest sposób aby zapobiec takim skutkom ubocznym niekoniecznie pożądanym?

Odżywianie – tak, tak Moi Drodzy pracujący umysłem, istnieje ścisły związek pomiędzy wydajnością naszego umysłu a jakością spożywanych pokarmów. Właściwie skomponowane posiłki stymulują nasze ciało do produkcji enzymów, hormonów, chemicznych substancji określanych neuroprzekaźnikami. Są one zarządcami  naszych wybranych funkcji, taki jak zapamiętywanie, przypominanie. Potrzebne są do sprawnego przesyłania sygnałów pomiędzy komórkami nerwowymi – neuronami. Bez nich możemy zapomnieć o wydajnym wykonywaniu pracy umysłowej, szybkim racjonalnym podejmowaniu decyzji, myśleniu oraz kojarzeniu.

Nasz mózg stanowi 2% masy ciała, a zużywa 20-25% energii z organizmu.

Ogrom. Do tej ciężkiej pracy jest mu potrzebne jedzenie, ale takie, z którego wyciągnie dla siebie najwięcej dobrego. To czego nie powinno zabraknąć w diecie osób pracujących umysłowo, to na pewno:

  • Regularność posiłków. W połączeniu z innymi składowymi jest w stanie uchronić nas przed zbędnymi kilogramami
  • Orzechy – szczególnie laskowe – bogactwo witamin z grupy B , białko roślinne
  • Kawa – Wyjaśnienie stwierdzonego w wielu badaniach pozytywnego wpływu picia kawy na zdrowie jest trudne i do dzisiaj żadna z hipotez nie jest ani potwierdzona, ani wykluczona
  • Woda –  bez niej nie funkcjonuje nasz mózg. Jak często skarżysz się na bóle głowy w trakcie spędzania czasu przy pracy? Sięgasz zazwyczaj po tabletki, ale zastanowiłaś/eś  się, jaką ilość płynów- a konkretnie wody- masz już wypite? Być może właśnie tu leży przyczyna.
  • Awokado –źródło NNKT (Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych). Skarbnica witamin i minerałów odpowiedzialnych za funkcjonowanie naszego układu nerwowego
  • Szpinak, brokuły, brukselka  – kolejna skarbnica minerałów, witamin o właściwościach p/nowotworowych, chroniących nas przed wiosennym osłabieniem
  • Kiełki pszenicy – jeśli raz na kilka dni zagoszczą na naszych kanapkach –  gwarantują poprawę funkcjonowania układu nerwowego.
  • Ryby morskie – źródło kwasów omega 3(kwasy EPA, DHA) – korzystnie działają na nasz układ krwionośny, nerwowy, odpornościowy oraz pozom witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.
  • Glukoza – najprostsze, najtańsze źródło energii – to czy będziemy ją dostarczać jako szybką dostawę w postaci batoników, słodkich przekąsek, czy też  postaci wolno uwalnianej glukozy – kasze, makarony, będzie miało zasadnicze znaczenie przy doszukiwaniu się, skąd te nadmierne kg. Pamiętajmy, że wolno uwalniana glukoz do krwi jest naszym sprzymierzeńcem w walce z cukrzycą
  • Curry – zestaw, mieszanina ziół o właściwościach p/ zapalnych, pobudzających apetyt, łagodzących niestrawności .

Miejmy na uwadze, iż dostarczając  swojemu organizmowi produktów typu fast-food lub innych określanych przez nas często gotowcami, nie dostarczymy naszemu ciału wartościowych składników, które mogłyby poprawić nasze procesy myślowe.

Stres, codzienne napięcia w pracy  plus nie stosowanie się do zaleceń dbania o dobre pożywienia, skazujemy się na niedobory, które wraz z wiekiem będą o sobie przypominać.

Mgr inż. Joanna Głuszyk dietetyk, instruktor nordic walking